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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10445/8817

Title: PBLにおけるコミュニケーションツールを用いた非同期デイリースクラム実施の試み
A Trial Practice of Non-Synchronous Daily Scrum Using A Communication Tool in PBL
Authors: 伊藤, 恵
日戸, 直紘
立花, 虎太郎
Abstract: アジャイル開発手法の一つであるスクラムでは,毎日開発チームがデイリースクラムを実施することとしている.しかし,週に1,2 回授業時間が確保される形式のPBL(Project-Based Learning) では,参加学生が毎日顔を合わせてデイリースクラムを実施するのは困難である.対面で集まれる日には通常のデイリースクラムを,そうでない日にはPBL で使用するコミュニケーションツールを用いて,非同期的にデイリースクラムを実施することを試みた.この方式で,実際にどの程度デイリースクラムを実施できたのか,実践結果を報告する. In the Scrum, one of agile development methots, the Daily Scrum is held every day by the development team. However, in the weekly-class-style PBL(Project-Based Learning), it is difficult to hold the face-to-face daily scrum by students. We try to hold non-synchronous daily scrum using a communication tool in off-class day while face-to-face daily scrum in class. This paper reports how non-shnchronous daily scrum is held in this style.
Research Achievement Classification: 国内学会/Domestic Conference
Type: Conference Paper
Peer Review: あり/yes
Solo/Joint Author(s): 共著/joint
Published journal or presented
academic conference: 
第6回実践的IT教育シンポジウム (rePiT 2020) 論文集
Date: 22-Jan-2020
Publisher: 日本ソフトウェア科学会
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